A könyvégetés a valóság tagadása

1933. május 10-e, a berlini Humboldt Egyetem főépülete előtti tér. Náci diákok több mint 25 000 kötetnyi „németellenes” könyvet dobálnak halomra, majd lángokba borítják a könyvhegyeket, hogy Joseph Goebbels információs- és propagandaminiszter ideológiájának megfelelően ily módon „tisztítsák meg a kultúrát”. Náci propagandát skandálók egy összezúzott mellszobor fejét karóra tűzik és a magasba emelik a lángoló könyvrakás mellett. A szobrot a közeli Tiergarten negyedben található Szexuáltudományi Intézet (Institut für Sexualwissenschaft) könyveinek és gyűjteményének feldúlása közben zsákmányolták és rongálták meg. A mellszobor az intézet alapítóját, Magnus Hirschfeldet ábrázolja.

2020. szeptember 25-e, Dúró Dóra országgyűlési képviselő a Meseország nem az aberráltaké! címmel sajtótájékoztatót tart. Egyenként egy iratmegsemmisítőbe helyezi a Labrisz Leszbikus Egyesület Meseország mindenkié című meseantológiája lapjait. Tettét azzal indokolja, hogy „a magyar kultúrának nem részei a homoszexuális királyfik".  

A múlt megértése, a jövő formálása 

A márciusban megrendezett LMBT Történeti Hónap célja, hogy láthatóvá tegye a szexuális és nemi kisebbségek történelmét, hozzájáruljon kulturális örökségünk megőrzéséhez, és elősegítse a társadalmi elfogadást. Ez az időszak lehetőséget ad arra, hogy előtérbe helyezzük azokat, akik meghatározó szerepet játszottak a szexuális és nemi kisebbségek jogaiért folytatott küzdelemben, és tudatosítsuk, hogy a leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű és interszex emberek mindig is részei voltak a társadalomnak, még akkor is, amikor kénytelenek voltak rejtőzködni.

Orbán Viktor 2025. február 22-én a Pride szervezőinek címezve azt tanácsolta, hogy „ne bajlódjanak az idei felvonulás előkészítésével”, majd február 27-én Novák Előd, a Mi Hazánk országgyűlési képviselője „A homoszexualitást népszerűsítő gyűlések betiltásáról” címmel nyújtott be törvényjavaslatot.

A szexuális és nemi kisebbségek jogaiért folytatott harc még messze nem ért véget, folyamatosan új kihívásokkal kell szembenéznünk. A felejtés megakadályozása és a múlt megértése erőt ad a jelenlegi és jövőbeli küzdelmekhez. 

Tiltott szerelem, úttörő tudomány  

Magnus Hirschfeldben megtestesült a náci ideológia ellenségképe. Hirschfeld zsidó orvos és kutató volt, illetve a szexuális és nemi kisebbségek jogaiért, a homoszexualitás dekriminalizálásáért küzdő aktivista. Személyében egyesítette az orvostudományt, a szexológiát és az aktivizmust, hogy megváltoztassa a világ kirekesztő és elnyomó hozzáállását. 

1868. május 14-én született Kolbergben, a Balti-tenger partján. Először filozófiát és nyelvészetet, majd 1888 és 1892 között orvostudományt tanult. 29 évesen megalapította a Tudományos-Humanitárius Bizottságot (Wissenschaftlich-Humanitäres Komitee), a világ első olyan szervezetét, amely nyíltan kiállt a szexuális és nemi kisebbségek jogaiért. A Bizottság fő célja a német büntető törvénykönyv 175. paragrafusának eltörlése volt, amely börtönbüntetéssel sújtotta a férfiak közötti szexuális kapcsolatot.  Egy petícióban azzal érveltek, hogy a homoszexualitás biológiailag meghatározott, így nem lehet bűncselekmény.

Magnus Hirschfeld

A Tudományos-Humanitárius Bizottság céljai között szerepelt a társadalmi tudatosság növelése és a szexuális és nemi kisebbségek jogaiért folyatott fellépés tudományos eredményekkel történő alátámasztása is. A „Tudománnyal az igazságért” jelmondat határozta meg tevékenységüket, és újságcikkek, előadások, oktatási füzetek segítségével igyekeztek formálni a társadalmi megítélést. Hirschfeld kutatásaiból azt a következtetést vonta le, hogy a homoszexualitás természetes, megváltoztathatatlan, veleszületett tulajdonság, és ezért jogi megbüntetése nem igazolható. Hirschfeld azzal is érvelt, hogy az államnak nincs helye beavatkozni a felnőttek közötti önkéntes, kényszerítéstől mentes szexuális kapcsolatokba. Meggyőződése volt, hogy a társadalomnak nem csak kötelessége elfogadni, amit a természet diktált, hanem köteles ezt erkölcsi ítélkezés nélkül tenni.

Végletek között 

Hirschfeld egyik legelőremutatóbb elmélete (Theorie der sexuellen Zwischenstufen) az embrionális fejlődés vizsgálatával összefüggésben állapította meg azt, hogy a feminin és maszkulin, nőies és férfias tulajdonságok különböző mértékben ugyan, de minden emberben jelen vannak – a pszichés és fizikai jellemzők tekintetében egyaránt. Így a nem megélését és kifejezését egy spektrumhoz hasonlóan értelmezte, ahol nem a köztes állapotok, hanem éppen a két véglet előfordulása mondható szélsőségesnek. Ezzel összefüggésben a bináris nemi kategóriák, – tehát hogy kizárólag két nem van: a férfi és a nő, ahogy azt Orbán Viktor javaslatára az Alaptörvénybe is bele kellene írni – felülvizsgálását is szükségesnek tartotta, annak érdekében, hogy a „köztes állapotok” is elismerést nyerhessenek.

1919-ben Hirschfeld megalapította a Szexuáltudományi Intézetet Berlinben, amely egy olyan ambuláns tanácsadó központ volt, ahol szexuális élettel összefüggő kérdésekben végeztek tanácsadást és kezelést. Rengetegen érdeklődtek a szolgáltatások iránt, az intézet saját beszámolói alapján évente körülbelül húszezer látogatójuk volt, akik közül sokan hozzájárultak Hirschfeld tudományos kutatásaihoz. 

Hirschfeld a Die Transvestiten című könyvében 17 transznemű ember történetét mutatta be. Hirschfeld elsőként vizsgálta az általa „transzvesztitizmus”-ként leírt jelenséget, azt, amikor valaki részben vagy teljesen nem tud azonosulni a születésekor kijelölt nemmel, vagy nemi identitását attól eltérően jeleníti meg, legyen szó ruházatról vagy a test megváltoztatásának igényéről. Hirschfeld kutatásai a transznemű emberekről nem csupán a tudományos ismeretek bővítésére irányultak, hanem arra is, hogy javítsa az érintettek társadalmi megítélését, és lehetővé tegye számukra, hogy nemi identitásukkal összhangban élhessenek. Az ő Szexuális Tudományok Intézete volt az, amely 1931-ben elvégezte a világ első nemi megerősítő műtétjét Dörchen Richteren

A gyűlölet gépezete 

Mindeközben már az 1920-as években erőszakossá váltak azok a Hirschfeld elleni antiszemita támadások, amelyek a propagandalapokban megjelenő karikatúrákkal kezdődtek és a „szodómia apostolának” nevezték a tudóst. Egy müncheni előadása után megverték és magára hagyták abban a hitben, hogy életét vesztette. Hirschfeld azonban túlélte a brutális támadást, így el is olvashatta az addigra nyomdába küldött gyászjelentését az aznapi újságban.  

A náci időszakban a sajtó napi szinten használta a Hirschfeldről készített karikatúrákat a gyűlölendő „zsidó típus” megjelenítésére. 1935-ben felülvizsgálták és kiegészítették a 175. paragrafust, ami így a férfiak közötti intimitás mindenféle megnyilvánulását büntethetővé tette, valamint szigorítottak az ilyen bűncselekményekért kiszabható büntetéseken is.

A nők közötti szexuális kapcsolat ekkor sem volt büntetendő. A nácik – hasonlóan sok ma is népszerű politikushoz – úgy vélték, hogy a nőknek egyetlen princípiumot kell betölteniük: az anyaságot, és ez az árja leszbikus nőkre is vonatkozik.  

1936 végére Heinrich Himmler, az SS vezetője és a német rendőrség főnöke állt az élére a homoszexualitás elleni fellépésnek. 1936-ban Himmler a homoszexualitással gyanúsított férfiak megfigyelése és felkutatása céljából létrehozta a Homoszexualitás és az Abortusz Elleni Küzdelem Birodalmi Központi Hivatalát (Reichszentrale zur Bekämpfung der Homosexualität und der Abtreibung). Becslések szerint a náci rezsim alatt körülbelül 100 000 letartóztatás történt a 175. paragrafus megsértése miatt, akik között voltak transznemű nők is.

Hirschfeld 1930-ban világkörüli előadóútra indult. Az 1933-as könyvégetést, életművének megsemmisítését és meggyalázását egy párizsi mozi filmhíradóján nézte végig. 1934-ben megfosztották német állampolgárságától, Nizzában telepedett le. 1935. május 14-én, hatvanhetedik születésnapján agyvérzés következtében elhunyt.

A bátorság öröksége 

Hirschfeld empirikus bizonyítékokkal alátámasztott tudományos elméletei, aktivizmusa és humanizmusa egyedülálló kihívást jelentett a kor uralkodó politikai, erkölcsi, jogi és társadalmi rendjével szemben. Következetes bátorságával, szolidaritásával, emberségével és kitartásával Hirschfeld a felfoghatatlan mértékű kirekesztés, büntetőjogi fenyegetettség és elnyomás időszakában is képes volt rendkívüli eredményeket felmutatni. Tudományos eredményei lehetővé tették számára, hogy megkérdőjelezze a tekintélyelvű, kirekesztő dogmákat, és megtegye az első lépéseket a szexuális és nemi kisebbségekkel kapcsolatos elnyomó és megalapozatlan kulturális és erkölcsi tévhitek felszámolására. 

Új válaszokat kínált arra az alapvető kérdésre, hogy mit jelent embernek lenni azzal, hogy a szerelemhez való jogot az emberi méltóság és a természeti törvények keretrendszerébe helyezte.  Az általa indított mozgalom a második világháború után újjáéledt, és 1994-ben teljes sikert ért el, amikor eltörölték a 175. paragrafust.  

Egy olyan kulturális és politikai légkörben, mint a jelenlegi – amely polarizálja a szexuális és nemi kisebbségek jogairól szóló közbeszédet és eltörölni igyekszik a megélt emberi tapasztalatokat –, különösen fontos megemlékezni a történelemre. Arra, ahogy Hirschfeld rendkívül előremutató módon elutasította a nem bináris kategóriákra történő korlátozását. Ugyanis a valóság tagadása az, ha az Alaptörvénybe írják, hogy „az ember vagy férfi, vagy nő”. Tagadja azok létezését, akiknek a nemi identitása nem írható le ezekkel a kategóriákkal és tagadja az interszex emberek létezését, akik olyan testi adottságokkal (például kromoszómákkal, nemi szervekkel és/vagy hormonokkal) születnek, amelyek nem sorolhatók be egyértelműen a női és férfi kategóriákba. Az ilyen alaptörvény-módosítás például legitimálná az interszex újszülötteken végzett műtéti és egyéb orvosi beavatkozások végrehajtását. A legtöbb esetben az ilyen beavatkozásokhoz nem egyszerűen nem tud hozzájárulást adni az érintett, azok általában egészségügyi szempontból nem indokoltak, ráadásul negatív következményekkel járhatnak. 

A fasizmusra jellemző mintázatok mai feltűnése nem a véletlen műve, kellő jelentőséget kell tulajdonítani neki. A szélsőjobboldali politika térnyerésével világszerte egyre több helyen korlátozzák a nők valamint a szexuális, nemi és más kisebbségek jogait, megkérdőjelezve a pluralizmust és a demokratikus értékeket. Ugyanazokat a narratívákat használják a szélsőséges politikusok, mint történelmi elődeik.  

A múlt ismerete a fenyegetés beazonosítása mellett azt is segít felismerni, hogy nem egyedül kell szembenéznünk ezekkel a kihívásokkal. Mindig voltak és lesznek is olyanok, akik kiállnak az elnyomás és a kirekesztés ellen. A könyvek elégetésével vagy ledarálásával nem lehet felszámolni az emlékezetet, az emberséget, a tudást arról, hogy a változás lehetséges, mivel mi mindannyian aktív szereplői lehetünk egy igazságos és biztonságos társadalom megteremtésének. Ha nem hagyjuk magunkat megfélemlíteni, akkor közösen képesek vagyunk megváltoztatni a társadalom elnyomó struktúráit. A jövőnket közösségi összefogással formálhatjuk: a civil szervezetek és aktivistáik egy szabad, igazságos, egyenlő és mindenki számára biztonságos világért és Magyarországért dolgoznak, akiket te is támogathatsz, akikhez te is csatlakozhatsz.


Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.